30 april tot 9 mei
Internet is alleen beschikbaar in de bibliotheek van Yacht Marina. We hebben het de afgelopen week erg druk gehad met allerlei dingetjes voor de boot. Dit is de beste locatie om aan je boot te klussen. In Marmaris is een Sanayi, dit is een soort industrie gebiedje van met name vaklui op diverse terreinen. Je kunt hier van alles krijgen of het wordt voor je gemaakt. Ze zijn hier erg goed in het oplossen van problemen. Als de een het niet heeft, gaat hij naar de concurrent en haalt het voor je, zodat je niet met lege handen weg gaat.
We reizen veel met de dolmus van Marmaris naar de Yacht Marina, het is een plezierig ritje langs bergen en baaien van Marmaris en de diepblauwe zee. Nadat het de eerste dagen fris is geweest, lopen de temperaturen nu op naar de 25 gr. De zomer is begonnen hier. Op donderdag nemen we afscheid van de eigenaars en slapen voor de eerste keer op de boot. Wel even wennen, maar na een lekker glas wijn (of 2) slapen we heerlijk.
We sluiten een deal met North Sails voor vervanging van de zeereling (de oude zijn nodig aan vervanging toe) en het maken van lazy jacks voor het grootzeil en de bezaan. (niet nodig, maar wel makkelijk). Ook wordt het rolfok systeem nagekeken en van nieuwe lijnen voorzien.
Turken zijn vriendelijk en welwillend. Ze doen alles voor je, maar hou ze in de gaten. Ze zien namelijk overal geld in. Tijdens werkzaamheden wijzen ze je ook op andere zaken die aandacht behoeven. Op alles moet je afdingen.
De montage van het raamwerk van de zonnepanelen verloopt heel traag, helaas hebben we nu een prutser aan boord. Bij het opnemen van de maten vraagt Jaap of hij misschien pen en papier wil hebben. Nee, dat is niet nodig. Nu een uurtje maten opnemen verlaat hij ons schip met de toezegging dinsdagmorgen vroeg verder te gaan. We lopen alweer 2 dagen achter op ons schema. Dinsdag om 15 uur, met de nodige excuses verschijnt hij weer. Het gefabriceerde houdt hij bij de reling en, ja hoor het past niet!!! ÒÑÏÂÀQJF!!!! Helaas hadden we deze jodokus een aanbetaling gedaan, anders had ik hem zo overboord gekieperd. Morgen gaat hij verder. Hij pakt zijn spulletjes weer bij elkaar en gaat weer. De andere dag (alweer veel te laat) gaat hij de panelen aan de reling monteren. Bij het monteren zie ik dat hij sommige moertjes niet voldraaid. Ik besluit maar niet te reageren. Ik wil hem zo snel mogelijk van boord.hebben. Uiteindelijk klaart hij de klus op woensdag. Ik ga nog een half uurtje sleutelen om het veilig en bruikbaar te maken. Eigenlijk is het niet naar mijn zin, maar besluit het zo te laten. Ik zal het regelmatig moeten controleren. De elektrische installatie had ik al gedaan. We zijn dus nu onafhankelijk van walstroom.
Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de zeereling en de lazy jacks. Bij het afhalen van de zeilen blijkt echter dat er aan alle zeilen reparaties moeten worden verricht. Een aantal stiksels zijn los en reparatie is hier niet duur. Kost ons wel weer een dag, maar we willen onderweg vooral geen gedoe met de zeilen.
Jaap is het motorruim ingedoken om alles te controleren en ontdekt een smerig voorfilter (separator). Deze haalt hij helemaal uit elkaar. Verschillende onderdelen zijn aan vervanging toe en zijn alleen verkrijgbaar in Marmaris. Helaas kunnen we niet de juiste O-ringen krijgen. We zullen het dus voorlopig met de oude moeten doen. We gokken het erop! Maar na montage blijkt dat het filter olie lekt, dit is niet best. De motor is niet te ontluchten. Bij de Volvo penta dealer in Marmaris horen we dat deze ringen niet meer worden geleverd. Het is verstandig een geheel nieuw element te plaatsen. Van andere Nederlanders krijgen we een telefoonnummer van een monteur. We bellen hem en al snel komt hij langs. Inderdaad het filter lekt en moet voorzien worden van nieuwe ringen. Klein klusje zegt hij en verdwijnt weer. Na anderhalf uur komt hij weer langs. Een wat oudere man is bij hem. Kennelijk de professional, zijn handen zijn nog zwart van voorgaande klussen, voortvarend gaat hij te werk. Ze hebben een schoendoos met diverse O-ringen bij zich. De beste ring wordt geplaatst en vervolgens met vloeibare pakking gekit. Na een uurtje sleutelen draait de motor. Er is geen lekkage meer.
In dat uurtje zijn we nog getuige van een brand op een zeiljacht 2 mijl van ons vandaan. De kustwacht is snel ter plaatse. Het schip is ter ziele.
Deze week zijn we eigenlijk alleen maar aan het werk geweest. Brandblussers, first aid kit, gasleidingen en betere lijnen aan de fenders, we hebben het allemaal vernieuwd. Jolanda is nu bezig om gaas aan de verduisteringsluiken te naaien. We dachten verlost te zijn van muggen, niet dus!! Die krengen hebben ons vannacht behoorlijk wakker gehouden.
Het wordt nu toch echt tijd dat we gaan varen. Marmaris hebben we wel gezien. En de boot hebben we zo goed als mogelijk voorbereid. Zaterdag gaan we vroeg vertrekken. Het plan is gewijzigd. We gaan niet naar Simi maar gelijk naar Nisos Tilos. Vanavond gaan we op advies van onze zweedse buurman naar een turks eethuis in Marmaris.. Morgen willen we om 07.00 op.
Zover weer een berichtje van ons. Het volgende blog gaat hopelijk over het onderweg zijn.