Over Levkas en Zakinthos
Levkas is een gezellig plaatsje. Het heeft een leuke winkelstraat en mooie terrasjes. We liggen in de oude haven. Omdat we ongeveer 4 meter van de kade liggen, gebruiken we de dingy om aan land te gaan. Onze buren zijn een mixture van Zweeds en Engels, aardige mensen. Ze varen met een 44ft Najad, vergelijkbaar met onze Hallberg, maar ook bij hen gaat wel eens wat mis. Als ze willen vertrekken, blijkt de startaccu defect en dat is een zwaar ding. Even spannend om met z’n tweeen de accu via de dingy (ook zij liggen niet direct aan de wal) aan boord te krijgen. Het lukt, en een uurtje later komen ze terug met een nieuwe.
Vanaf Levkas zijn we naar Ithaca gevaren, het voormalig koninkrijk van koning Odysseus.
Deze afbeelding is een printscreen van ons navigatiescherm. Het blauwe gebied is minimaal 2 meter diep, we steken 2,10 m, dus wel goed sturen.
Ithaca Vathi ligt redelijk beschut in een mooie baai.
De almanac meldt, dat er bij NW wind stevige windvlagen zijn. Dat hebben we dus ook meegemaakt. Tussen de bergen neemt de wind in no time toe. Aanleggen was niet echt eenvoudig. Gelukkig kregen we de nodige hulp vanaf de kant. In Ithaca hebben we water getankt. Met een kleine vrachtauto komt iemand bij je boot. Als je bijna 400 liter moet tanken sta je wel een poosje te wachten. De chauffeur ziet aan onze vlag dat we uit Nederland komen. Vanaf dat moment, ging het alleen nog maar over voetbal. Gullit, van Basten, Koeman, het maakt niet uit! Hij kent al onze grote jongens. Ach, ik kletste maar wat mee, volg het voetbal al jaren niet meer. De sfeer was wel goed.
De volgende bestemming is Zakinthos. We zetten koers naar Port Zante. Als we vertrekken is er geen wind, dat verandert s’middags snel. We hebben regelmatig meegemaakt dat het in een mum van tijd naar 5 a 6 BF gaat. We varen dan alleen met bezaan en HA. Dit gaat prima.
Er zijn nog een aantal dingen die we moeten doen. De bilgepomp werkt niet goed meer, het water blijft staan. Eenmaal uit elkaar gehaald, zie ik dat hij niet meer te reviseren is en bovendien, hoe kom ik aan onderdelen?
We vragen aan een paar mensen waar we zo’n pomp kunnen halen. Daarvoor moeten we naar het industriegebied, wat aan de andere kant van de stad ligt. De volgende dag gaan we aan de wandel. Na zo’n 3 km komen we bij een winkel, een rommelige zaak met van alles en nog wat. We kopen een nieuwe pomp en slangen en lopen weer terug. Jaap duikt het motorruim in en hangt op een kussen over het motorblok heen om de pomp te plaatsen. Als de pomp is aangesloten horen we wel dat de pomp draait, maar er komt geen water uit. Hij werkt niet, shit! dat valt tegen na alle moeite! De pomp heeft, volgens Jaap niet de kracht om het water op te zuigen en het 2 meter naar boven te pompen. Na een paar pogingen lopen we weer retour naar de winkel langs de boulevard van Zakinthos. De verkoper is verbaasd dat de pomp niet werkt.
In boeken van leveranciers vindt hij een pomp die overeenkomt met de oude. Helaas zit hier een levertijd op van 3 dagen. Jaap heeft een ander idee, misschien toch beter om een dompelpomp te proberen, deze pomp zal het water 2,5 m. omhoog pompen. Eenvoudig systeem en werkt prima. We mogen de andere omruilen en gaan met nieuwe moed op pad. Aan dek gaan we eerst proefdraaien. We sluiten de pomp aan op een accu en doen de pomp in een emmer met water. Vervolgens hangen we de 2,5 meter slang in de mainmast. Dit gaat goed! In een paar tellen vliegt het water de slang uit. Na een uurtje prutsen is het klaar. De bilge werkt weer. Voor de volgende klus gaat Jaap de headmast in. Er is een lijn gebroken van de bakboord lazyjack. De mast is voorzien van steps om helemaal boven in de mast te klimmen en voor de zekerheid gebruiken we het bootmansstoeltje met de spinnakerval op de lier. Ook deze klus is vlot geklaard.
Na 2 dagen klussen is het tijd om weer lekker de toerist uit te hangen. 2 boten verder ligt een tot piratenschip omgebouwd passagiersschip.
Het weer laat wat te wensen over, dus leuk om onbekommerd de kust van het eiland te varen en de mooie plekjes te bekijken. Zakinthos had door de Italiaanse bezetting een Venitiaanse barok-bouwstijl, helaas zijn de meeste bouwwerken verloren gegaan tijdens de aardbeving van 1953. Dit wordt omschreven(Lawrence Durrell) als: it’s like a beautifull woman who’s face has been splashed with vitriol. De belangrijkste kerk bleef gespaard: Agios Dyonisios, genoemd naar de beschermheilige van dit eiland.
Tegenwoordig wordt Zakinthos door de venetianen ook wel : Il fiore di Levante genoemd: ofwel bloem van het oosten. Een door het water omgeven vruchtbaar eiland, beplant met druiven-en krentenstruiken, olijf-sinaasappel-en citroenbomen. Aan de noordzijde van Zakinthos liggen de Blue Caves, welke in het avondlicht blauwkleurig oplichten.
Daarna varen we naar de beroemdste baai van Zakinthos waar t schipwrak ligt. Navagio Bay ligt aan de noordwest-kust en is één van de meest gefotograveerde stranden van Griekenland. Het wrak ligt in een turkoisekleurige baai, beschut door hoge kalkstenen kliffen en kan alleen per boot bereikt worden.
Het regent nu pijpestelen en de wind giert om je oren. Van de port police mogen we hier helaas niet blijven, voor een ankerstop. Ook het mooie Port Vriomi lijkt ook niet geschikt vanwege het weer. We varen langs de rots der geliefden. In de prachtige Keri baai hebben we tijd om te zwemmen. De eerste diehards (Jaap natuurlijk ook) duiken het kristalheldere water in, de rotsblokken onder water zijn goed te zien.
Daarna stoppen we nogmaals in Vassilikos Beach, hier belanden heel wat toeristen in de zomertijd. De zon komt weer een beetje door en de temperatuur is weer prima. Aan het eind van de tocht varen we langs het national marine park, bekend om de Caretta schildpadden die hier hun broedplaats hebben. Ze laten zich niet zien vandaag. Op het voordek dansen de “piraten” op maat van de muziek de Sirtaki met enkele dames uit het publiek. Even later wordt de piratenvlag weer naar beneden gehaald als we weer aankomen met de passende‘ titelsong van Pirates of the Caribean’ in Port Zante.
Het was een relaxed dagje uit.